Monday, November 18, 2013

Makmal Pembuatan Beg Fasa 11 sempena Hari Kraf Kebangsaan 2014

KOMPLEKS KRAF KUALA LUMPUR - Pada 12 hingga 15 November 2013 Unit Fesyen, Bahagian Rekaan  telah mengadakan Makmal Pembuatan Beg Fasa II bersempena dengan Hari Kraf Kebangsaan 2014. Makmal ini telah berlangsung di Bistro Perkampungan Kraf, Jalan Conlay, Kuala Lumpur.
Makmal ini bertujuan untuk meningkatkan pemahaman pereka tempatan dalam pembuatan beg menggunakan bahan Kraf dari segi menambah baik rekabentuk kekemasan dalam proses menghasilkan produk siap. Selain daripada itu menjadi landasan meningkatkan kemahiran praktikal serta ilmu untuk menjadi individu yang kreatif. Bengkel ini juga dapat menerapkan dan menyampaikan piawaian khusus kepada pereka agar memahami kualiti dan standard produk yang setanding dengan produk jenama antarabangsa. Makmal ini berpotensi untuk mengasah kreativiti bakat tempatan untuk menjadi seorang pengusaha yang berjaya dan berdaya saing serta dapat memperluaskan penggunaan bahan Kraf Malaysia seperti Batik, Tenun dan Songket mengikut aliran pasaran masa kini.

Makmal ini telah disertai oleh 8 orang peserta yang terdiri daripada pereka dan usahawan dibawah Kraftangan Malaysia. Sebanyak 3 rekaan telah dihasilkan sepanjang makmal ini dijalankan. Melalui rekaan tersebut sebanyak 24 produk siap telah dihasilkan. Antara produk yang dihasilkan ialah ‘shoulder Bag, ‘tote bag’, ‘wristlet beg’,  dan ‘shoulder bag with flap’.

Jurulapor : Aida Zulkaffli / Noor Azlina Ibrahim

No comments: